2011. március 21., hétfő

Színes részletek

A fekete-fehér/színes ellentétpár nagyszerűen alkalmas egy adott részlet kiemelésére egy képen, vagy akár filmen. Ki ne emlékezne a piros ruhás kislány alakjára a Schindler listájából?
Azonban, ahogy az előbbi példa esetében is, könnyen érheti az olcsó hatáskeltés vádja az ezt a technikát felhasználó alkotásokat, és tegyük hozzá, sokszor megalapozottan. Ebben nyilván annak is szerepe van, hogy egyszerűsége miatt boldog-boldogtalan él is vele, se szeri, se száma a neten található piros rózsát (virágot), szívecskéket, "tünci" színes gyerekeket fekete-fehér környezetben ábrázoló képeknek.

Mégis, véleményem szerint kár lenne, ha a fentiek miatt száműznénk eszköztárunkból ezt a sok lehetőséget és szép hatásokat magában rejtő technikát. Vannak esetek, amikor teljesen indokolt és átgondolt lehet a használata.

Indokolt például akkor, amikor van egy fotónk, amin a főtémát körülvevő környezet túlságosan "zajos", és a témánkat szeretnénk még jobban kiemelni valahogy. Ez mondjuk utazás során készült képeknél gyakran előfordulhat.
Pont ez volt a helyzet például egy ismerősöm nászúton készült képénél:

Látszik, hogy a mecset lenne a téma, és a kompozíció is kellemes, azonban a város részletgazdag háttere és az előtér elvonja a figyelmet. (A szaturáció már eleve fel lett húzva valamennyire, ez látszik is.) Az ismerősöm eredeti elképzelése az volt, hogy csak a kupolát emeljük ki:

Már így is érdekesebb lett a kép, azonban én javasoltam, hogy maga az egész mecset legyen színes, sajnáltam ugyanis veszni hagyni az intenzív kék színt, valamint a sárga-kék kontrasztot a kupolával:
Ez lett a végeredmény, amelyet aztán nagy méretben kinyomtattak, és kikerült a falra is. (Egyébként vicces, hogy azóta nekem meg a csak a kupolát kiemelő kép tetszik jobban, valahogy érdekesebbnek találom.)

A másik eset, amikor szerintem nagyon is jó ötlet élni ezzel a technikával, ha olyan színt tudunk a szürkés tónusok mellé társítani, ami szép harmóniát/érdekes kontrasztot hoz létre vele, és ezzel esetleg még valamit hozzátesz a kép témájához is. Tehát itt a színeké a főszerep, és ebben az esetben a szürke is színnek értelmezendő. (Az előző példánál ugye csak a homogén hátteret adta.)

Erre szerintem jó példa az alábbi, Velencében készült fotóm:

Nagyon megfogtak a halványrózsaszín lámpabúrák, viszont ez egy túl "erőtlen" szín ahhoz, hogy egy sokszínű környezetben érvényesülni tudjon. Ráadásul itt a szürkével egy olyan hihetetlenül finom összhatást hoz létre, ami tökéletesen kifejezi azt, ami számomra Velence.

A következő képen is hasonló a helyzet, ez is Velencében készült, de itt már valóban inkább a színfoltok, mint az ábrázolt tárgyak (lepedő és épület alulnézetből) a főszereplői a képnek:



Valamiért nagyon szertem a halványrózsaszín-szürke párosítást, megnyugtatónak, kicsit melankólikusnak, és végtelenül kifinomultnak találom.

Végezetül, a gyakorlati részhez: ilyen képeket Photoshoppal sokféleképpen létrehozhatunk, nagy barátunk ebben az Image -->  Adjustments --> Black&White (Alt+Shift+Ctrl+B) menüpont, illetve a History Brush, a Pen Tool vagy tetszés szerint az egyéb kijelölő eszközök.
Szükséges lehet esetleg utólag feljebb húzni a színes részlet szaturációját (Ctrl+U) is, de csak finoman, hogy elkerüljük a nagyon természetellenes hatást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése